Mindfulness in tijden van crisis 

Iedereen wordt momenteel geraakt door de corona crisis. 

Mindfulness kan helpend zijn.

Misschien ben jij het liefste op zoek naar rust van binnen. 

Maar mindfulness geeft vooral de kans om je op een andere manier te verhouden tot alles wat het met je doet. 

Dat doen we door ons open te stellen voor dat wat er is. 

 

We voelen in ons lijf wat er aanwezig is en geven het ruimte. 

Het ruimte geven aan wat er toch al is, geeft uiteindelijk meer kans op de rust die je verlangt.

 

Natuurlijk kan mindfulness je ook de andere kant geven: 

Aandachtig zijn van de momenten dat je kunt genieten, van de zon, van elkaar, van rust....

Dankbaar zijn voor wat er wel is, een dak boven je hoofd, voldoende eten en drinken, gezondheid,.....

Een meditatie doen waarin je een stukje rust kunt ervaren. 

Yoga of gewoon wat simpele oefeningen met aandacht doen om je lijf in beweging te houden, spanning los te laten. 

Of een tijd van bezinning, een moment van letterlijk stilstaan bij welke koers je eigenlijk wilt varen. 

 

Maar uiteindelijk is het ook een periode die veel impact heeft, die iedereen raakt en die je af en toe kan overdonderen. 

Er kunnen emoties zijn als angst, ongeduld, verdriet, boosheid.

Mag dit er ook zijn? Kunnen we ruimte maken voor wat er is. 

Met iedereen zijn eigen verhaal. 

 

Het onder ogen komen, te zeggen, laat mij het maar voelen, het is ok, laat mij het maar voelen. Wat je ruimte geeft, krijgt meer lucht. 

 

Ook geeft het meer helderheid wat er aanwezig is en van daaruit wijsheid over hoe je hier mee om kan gaan. 

Pas als we echt kunnen zien wat er is, kunnen we ernaar handelen. 
Misschien is ruimte geven wel genoeg. Misschien heeft het meer nodig. 

Wat heb je nu nodig? 

Contact, rust, ruimte, beweging, compassie, vriendelijkheid....? 


Als je kunt herkennen wat je echt nodig hebt, is de volgende stap om dit te creëren. Met de mogelijkheden die je nu tot je beschikking hebt. 

En dit hoeft niet groot te zijn. Zoek het juist in de hele kleine dingen. 

 

Wees niet streng voor jezelf. De situatie is nu al heftig genoeg. 

Zonder dat jij van alles van jezelf verwacht en perfect moet doen. 

Wees vriendelijk en mild. Voor jezelf en voor de mensen om je heen. 

Ook zij gaan nu mogelijk door een moeilijke tijd. 

Hoe mindfulness kan helpen in crisistijd 

Meditaties

Voelen in het lichaam, ruimte geven aan dat wat er is; 

20 min 

Korte meditatie om te landen in het nu en deze met een glimlach te ontvangen; 13 min

Voor zachtheid en ruimte; 24 min 

​© 2020 by Mindful Leven