5 Tips voor ontspannen ouderschap


Ouder zijn vergt veel van je. 

Je leven is veel drukker, je hebt minder tijd voor jezelf.

Je kinderen zijn niet altijd makkelijk en jij hebt daar niet altijd zin in.

Dit alles lijdt makkelijk tot stress.

En eigenlijk word jij daar niet gelukkig van en je kinderen ook niet. 


Onderstaande mindfulness tips kunnen je misschien helpen om meer te ontspannen en te genieten van je kinderen. 


TIP 1:


De ochtend is vaak een stressmoment voor ouders, vooral moeders. Kinderen moeten op tijd op school komen, maar zijn zelf nog weinig bewust van tijd en van opschieten. Jij moet ervoor zorgen dat alles en iedereen op tijd klaar is en de tijdsdruk maakt dat je gestrest raakt.

Je herkent jezelf niet, je schreeuwt voor je er erg in hebt 'schiet nou op, zo komen we weer te laat!' of 'het is ook elke dag hetzelfde!'

Tijd om dit te doorbreken dus! Feit is dat je door die stress niet eerder klaar bent en resultaat is dat jij en misschien ook je kinderen met een onprettig gevoel zitten, elke dag weer. 

TIP: De volgende keer dat je gestrest raakt, probeer je hier dan bewust van te worden.

Voel hoe de spanning in je lijf voelt (bijvoorbeeld druk op de borst). Word je bewust van je adem en haal vijf keer adem met aandacht.

Wat doet dat met je?  

Probeer op een rustige manier je kinderen te vertellen wat je van ze verwacht.

Gaat het niet snel genoeg naar je zin, probeer dan toch rustig te blijven. Wat is belangrijker? Op tijd en gestrest op school aankomen.

Of allemaal ontspannen de dag kunnen beginnen. 

Je lijf raakt gestrest van te laat komen, alsof het een levensbedreiging is, maar is het echt zo erg als je een keer te laat bent?

De kans is groot dat je alsnog op tijd aankomt. En in ieder geval mag je trots zijn dat je allemaal op een fijne manier de dag start.

TIP 2:

Ook op andere momenten dat je stress voelt opkomen, neem je even (letterlijk) afstand van de situatie. Misschien merk je dat je je geduld verliest, dat je boos begint te worden op je partner of je kinderen. 

Word je bewust van je adem.

Haal minimaal 5x bewust adem.

Keer dan terug naar de situatie.

Is het nu anders?  

TIP 3:

Je bent moe, maar je lijstje met alle taken voor die dag is nog niet afgewerkt. Even nog hard doorwerken, dan kun jij eindelijk rust nemen? Waarom niet nu gelijk een rustmoment inbouwen? Even een kopje thee drinken. Het to do lijstje raakt toch nooit op. Dus neem gewoon je rust wanneer jij daar behoefte aan hebt. Daarna ben je weer energieker om te doen wat er moet gebeuren. 


TIP 4:

Doe de dingen die je doet met aandacht.

Als je met je kinderen bent, ben dan helemaal met je aandacht bij je kinderen. Leg je smartphone aan de kant en speel een spelletje met ze mee. Als je aan het stofzuigen bent, doe je dit met aandacht.

Focus op de zintuigen, wat voel, hoor, ruik, zie je.

Als je gedachten afdwalen, word je daar bewust van en ga je met je aandacht weer terug.

Dingen met aandacht doen, is niet altijd even makkelijk, zeker niet als ouder, omdat er veel aandacht van je gevraagd wordt. 

Probeer niet twee dingen tegelijk te doen, maar probeer bewust te schakelen, om met je volle aandacht bij het ene en dan weer bij het andere te zijn.

Bijvoorbeeld: je peuter vraagt om je aandacht. Breng dan je aandacht even volledig naar je peuter toe. Je legt uit dat je bezig bent en geeft je volledige aandacht weer aan je activiteit.

Als je peuter aandacht blijft vragen, kun je je afvragen: wat heeft hij nu nodig? Is hij moe? Heeft hij voldoende aandacht gehad? Is het misschien even nodig dat je je volledige aandacht naar hem/haar toe brengt. 


TIP 5:

We zijn geneigd om onze kinderen te labelen, bijvoorbeeld:

Tygo is altijd lekker rustig, terwijl Dave ondeugend is. We hebben hier vaak ook een oordeel over.

Probeer je kinderen eens te bekijken met 'een beginners mind'. Dit betekent dat je ze probeert te bekijken alsof je ze nog nooit gezien hebt, alsof ze helemaal nieuw voor je zijn.

Probeer oordeelsvrij en met aandacht te kijken. Wat zie je? 

En vergeet niet: als het een keer niet lukt en je schiet toch uit je slof, herinner jezelf er dan aan dat opvoeden gewoon erg lastig is en dat je niet altijd de perfecte ouder kan of hoeft zijn. 

0 keer bekeken

​© 2020 by Mindful Leven